انسان با آن که در عالم ملک زندگی می­‌کند اما قادر است با ارتقای اندیشه و انگیزه، حیات خویش را تکامل و تعالی بخشیده و در عالم ملکوت سیر کند. انسان صاحب اندیشه و اختیار با این توانمندی و توسل به دین می‌­تواند خود را به حیات الهی سوق دهد، و به راستی هیچ نعمتی بالاتر از نعمت معرفت، شهود و یقین نیست.

خون هر شهیدی به اندازه شهادت او و جهاد او وزین است و چون شهادت و جهاد هر شهید مجاهدی، به مقدار معرفت و تقوای او وزن دارد، بنابراین سنگینی خونهای شهدا همسان نیست.1

هر انسانی مرگ را می­‌چشد و هرگز مرگ انسان را نمی‌­چشد و هضم نمی‌­کند. مرگ عصاره زندگی است که چشیده می­‌شود. تلخی و شیرینی آن در گرو کیفیت حیات آدمی است. لذا راه بهتر مردن همان بهتر زیستن است، چنان که مرگ برای مومن متعهد تحفه زیبای الاهی می‌­باشد.2

دفاع از کیان کشور اسلامی در پرتو حراست همه جانبه از تمام مظاهر تمدنی یک ملت است که تمدن خویش را در تدین خود می­‌داند و سِر ضرورت دفاع قهرآمیز آنست که هرگز خشونت مهاجمان با نرمش آسیب دیدگان برطرف نمی­‌شود.3

شهید تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی، مجاهد بزرگی که در راه عزتمندی ایران موحدانه کوشید و بدون چشم داشتی در این راه سعی بلیغ نمود و تا آخرین لحظات زندگی در حین اسارت استقامت کرد و با پایمردی درس رشادت به همه وزیران تمام کابینه‌ها داد که در راه اعتلای نظام اسلامی باید در برابر ابرقدرتها ایستاد و مجاهدت کرد.

 به راستی بهشت رفتن رهین فداکاری این چنین ایثارگرانی است که دنیای رخیص و خسیس را فدای آخرت نفیس کرده‌­اند و اگر چنین بهشتی در سایه جهاد مجاهدان نستوه تامین می­‌شود، پس پرهیزکاران عادی که در سایه بهشت متنعم‌­اند مرهون مبارزات این رادمران الهی هستند. اینان در سایه‌­سار الطاف الهی قرین رحمت جاودانه هستند.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) سروش هدایت، جلد سوم، ص 195

2) سروش هدایت، جلد اول، ص 267

3) سروش هدایت، جلد دوم، ص 117